Saaremaa pop-up kokakool

kolmapäev, 16. detsember 2020

Projekti ellu viimine arendab vastutustunnet!

Projekti nimi: POP-UP kokakool Saaremaal

Projekti periood: 03.11-30.11.2020

Projekti meeskond: Anette Maria (15.a.) ja Henry (15.a.)

Projekti koostööpartnerid: MTÜ Meediatiim, Kuressaare ANK Noortejaam

Meie idee oli läbi viima hakata pop-up kokakoole. Miks? Eks ikka sellepärast, et ise oma kätega midagi maitsvat valmis teha. Kuidas? Et oleks põnevam, siis tahame pop-up kokakooli teha erinevates asukohtades. Näiteks üks kord ühes noortekas, teine kord teises, kolmandal korral hoopis kuskil kultuurimajas ja miks mitte ka näiteks lumises metsas. Tahtsime oma ideed toidu valmistamisel lendu lasta ja just sellepärast tulime ideele pop-up kokakooli tegema hakata. Tänu Nopi Üles projektile see unistus ka täitus.

Projekti ametlikuks perioodiks võib nimetada 03.11-30.11, sest 03.11 allkirjastasime lepingu ja 30.11 saadame lõpparuande ära. Siiski meie projekti lõppenuks ei saa nimetada. Oleme tänaseks jõudnud ära teha ühe pop-up kokakooli, mida võiks nimetada meie pilootprojektiks. Sellele me väga suurt reklaami ei julgenud teha, sest tahtsime ise enne vahendite kasutamist õppida ja näha mismoodi kokakool võiks praktikas toimuda.

– Kõige esimese tegevusena täitsime ära Nopi Üles projektiidee vormi, kus kirjeldasime, mida soovime teha ja milleks see vajalik on.

– Teise sammuna koostasime avalikule hindamisele mineva plakati- tegime selle canva.com lehel,

– Järgmiseks koostasime detailse eelarve – Nopi Üles ette antud vormile,

– Siis kogusime meeldimisi oma plakatile Nopi Üles Facebooki lehel (turundus) – jagasime sõpradega, et 200 meeldimist kahe nädalaga kokku saaks,

– Siis, kui meeldimised kokku saime, pidime digiallkirjastama (juhendaja poolt) teotuse saamiseks lepingu,

– Vahepeal, kui lepingute allkirjastamine ja toetuse laekumine aega võttis, planeerisime oma esimest kokanduse koolitust,

– Juba enne esimese koolituse toimumist koostasime vahearuande Nopi Üles projektikonkursile,

– Siis laekus meile toetus ja me saime osta omale eelarves olevad vahendid;

– Nüüd saime läbi viia oma esimese pop-up kokakooli, mis läks väga maitsvalt,

– Kuna meie projekt sattus sellisesse aega, kus aasta saab läbi ja projektikonkurss peab kõik projektid kokku võtma, pidime kiiresti oma lõpparuande ära koostama.

– Kuigi projekti lõpparuanne tuleb ära saata, siis meie tegevused alles algasid. Täna planeerime juba järgmist pop-up kokakooli.

Projektist saime väga palju uusi kogemusi, sest me ei ole varem kunagi projekti Nopi Üles keskkonnas läbi viinud. Arvan, et see oli samas kerge aga ka keeruline. Just paras proovikivi. Eriti palju oli vaja aega planeerida, sest käin muusikakoolis ja tantsutrennides peale kooli, mis tähendas, et pidin hästi jälgima oma päevaplaani, et kõik asjad jõuaks tehtud.

Eriti hästi jäin rahule oma esimese pop-up kokakooliga, sest valmistasime lihtsasti valmistatavat pitsat ja tervislike smuutisid (ilma suhkruta). Osalejad kõik imestasid, et nii lihtsalt saab maitsva pitsa valmis teha.

See andis positiivsust ja julgust edasi toimetada. Oleme planeerinud järgmises pop-up kokakoolis valmistada piparkooke. Üks kõige ekstreemsem mõte on kokakool läbi viia metsas. Kus teeme lõkkes näiteks ürdikartuleid ja magustoiduks kuumutame oksa otsas vahukomme.

Tundsin, et kogukond väga toetas meie projekti, mida näitas juba meeldimiste kokku saamine enne tähtaega. Meie esimesest kokakoolist said noored uue oskuse pitsat teha, tehes ise taigna, mitte kasutades poest saadud pitsapulbrit.

Tagasiside oli positiivne ja täis kõht on alati kõige tänulikum.

Meie ettepanek on kindlasti ära proovida, sest see on väga vajalik kogemus. See arendab ettevõtlikust, mis on väga oluline ühiskonnas. Meie noored saame ise oma tuleviku luua ja see on üks viisidest, kuidas ennast proovile panna. Tundsin, et see arendas vastutustunnet, sest olin alustanud projekti, millel oli koostööpartnerid, keda ma ei saanud alt vedada. Projekt on selline ettevõtmine, mis tuleb ka lõpule viia.

Kulud vastasid planeeritule. Ehk see, mille eelarvesse olime kirja pannud, me ostsime. Kuna kulutus oli suur, siis kinnitame, et ära toimunud esimene kokakool ei olnud ainuke. Teeme pop-up kokakooli ka edaspidi. Kui ühel päeval enam ei jaksa, siis anname vahendid noortekeskusele kasutada. Kõige tähtsam, et noored saaksid neid edasi kasutada.

Osalejaid on hetkel olnud üheksa, kuid tegemist oli meie esimese pop-up kokakooliga. Oleme arvestanud, et kui iga kuu teeme kasvõi ühe kokakooli, kus osaleb 10 noort, oleme oma pop-up kokakooliga hinge pugenud juba 120 noorele. Seda muidugi siis, kui iga kord on uued osalejad.

Tegelikult saavad kaudselt kasu ka lapsevanemad, sest kui ükspäev teeb laps ise vanematele süüa, on see väga meeldiv üllatus.

Lisaks kokakooli koolitustele on kasu ka selles, et oleme kirjutanud valmis ja läbi viinud projekti, mis aitab arendada ettevõtlikust ühiskonnas. See toob otseselt kasu nii meile kui ka meie ümber olevatele inimestele, kes seda pealt näevad ja nad sellest samuti õpivad.

Oma esimeses pop-up kokakoolis tegime pitsa valmistamisest video:

https://www.youtube.com/watch?v=8UzQ41-crbU

neljapäev, 26. november 2020

Kohapealse juhendaja tugi on oluline!

Projektiidee tekkis sellest, et meid huvitavad erinevad toidukultuurid aga kahjuks ise ei oska leida ideid, mida ja kuidas valmistada. Mõte tuli sellest, et kokanduse tunnis koolis mõtlesime, et vabal ajal ei koolita keegi noori vabas õhkkonnas (nö koolist väljas) toitu valmistama, eriti poisse. Rääkisin sellest mõttest oma emale ja tema soovitas kirjutada meil projekt, et idee ellu viia. Arvame, et kokanduse koolitusi on vaja, sest tänapäeva elu on väga kiire ja kerge on osta poest valmis toitu. Selle asemel võiks teha ise ja tervislikumalt. Poest ostes ei tea kunagi, mis tegelikult seal sees on. Lisaks koos kokkamine on hea seltskondlik tegevus. Üks võimalus, et nutiseadmetest välja saada. Pop-up just sellepärast, et siis saame oma potid-pannid ja ahjud-pliidid kokku pakkida ning igale poole minna koolitama, kuhu tahame.

Siiani oleme toimetanud nö kokkusaamiste ja planeerimise lainel. See tähendab palju suhtlust omavahel. Raskusi on tekitanud ühise aja leidmine, sest peale kooli on igaühel oma huviring, kuhu peab jõudma ja õhtul on vaja õppida järgmiseks päevaks. Natuke raskusi on tekitanud ka see, et projekt nõuab erinevaid aruannete esitamisi. Samas, see annab võimaluse oma tegevusi jälle analüüsida ja mõelda tervikpildi peale, mida teinud oleme ja mida edaspidi vaja teha. Kõige rohkem tekitab pinget ajanappus, sest alustasime projekti kirjutamist oktoobris ja juba novembris esitame lõpparuande, mis tähendab, et selle kahe kuu jooksul jõudsime:

– teha avalikule hindamisele minema plakati,

– koostada eelarve,

– koguda meeldimisi,

– allkirjastada lepingu,

– planeerida koolitust/koolitusi,

– koostada vahearuanne,

– osta vahendid;

– koostada ürituse jaoks plakat,

– teha koolitusele reklaami,

– viia koolitus läbi,

– koostada lõpparuanne.

Praeguseni oleme tegelenud kirjaliku osaga, peagi jõuame reaalsete koolitusteni. Saame jube öelda, et oleme õppinud rohkem suhtlemist, ürituse korraldamist ja et meil oleks vaja parandada ka oma aja planeerimist. Peame tunnistama, et oleme hakkama saanud tänu kohapealse juhendaja toetusele. Tema poole on kõige mugavam pöörduda, kui midagi jääb arusaamatuks. Tegelikult on palju kaasa aidanud ka Riin, kes on Nopi Üles projektijuht. Võib olla oleksime tema abi veel rohkemgi kasutanud, kui meil ei oleks kohapeal juhendajat.

 

reede, 13. november 2020

Saaremaa pop-up kokakool

NB! Tühja kõhuga inimene on kuri inimene!

Meie idee on vaja ellu viia, sest noortel on tänapäeval kombeks süüa palju rämpstoitu. Kokanduse koolitustega soovime teadmisi toidu valmistamisest, ka köögi- ja toiduhügieenist, sest seoses Covid-19 levikuga on hügieeni teema väga oluline. Just pop-up kokakooli idee tekkis meil sellepärast, et siis saame minna ise koolitusega sinna, kus meid kutsutakse. Niimoodi saame olla mobiilsemad ja ei ole seotud ühe konkreetse asukohaga.

Eesmärk on saada teadmisi ja kogemusi toidu valmistamisest, hügieenist, erinevatest köögikultuuridest ning koolituste käigus teha videoretsepte, mis motiveeriksid noori kodudes samuti järgi proovima.

Tegevustena viime ellu erinevaid kokanduse teemalisi praktilisi koolitusi noortele, et noored saaks ise käed külge panna ja õppida läbi isetegemise.

Kokakooli teemadeks on:

– tervislik kiirtoit,

– erinevad köögikultuurid (prantsuse, itaalia, vene, jne),

– vegantoidud (mis erinevus on vege ja vegan vahel?),

– snäkilaud sünnipäevalauale (tikuvõileivad, täidetud korvikesed, singirullid jne)

– magustoidud (tordid, koogid, tarretis, pulgakoogid, küpsised, saiakesed)

Kuna tegemist on pop-up kokakooliga, siis saame oma tegevusi läbi viia ükskõik, kus on vesi ja elekter, et pliidi/ahju juhe seina pista.

Tegevused toimuvad edasi ka pärast projekti lõppu, sest pakume pop-up kokakooli kui teenust näiteks sünnipäevadele kutsuda ja tegevusena pidusöök ise valmis teha. Ühine tegevus seob seltskonna kokku ja võib kindel olla, et mitte kellelgi igav ei hakka. Kui peaks juhtuma, et väsime ära ja enam ei jaksa kokakooliga tegutseda, siis kõik vahendid jäävad kogukonna kasutada näiteks noortekeskusesse.

Kõige tähtsam mõte meie projekti juures on see, et teeme seda mobiilselt, et saaksime jõuda rohkemate noorteni. Samuti see, et köögikultuur on noortes kaugeks jäänud, sest on arusaam, et valmistoit tuleb poest või restoranist, aga tegelikult saame ise olla kõige paremad kokad.

Taotletav summa on 1800 eurot, mille eest ostame kaasas kantavat köögitehnikat (lauapliidid ja ahi) ja kõik muud vajalikud vahendid (potid, pannid, wok, noad, kausid, taldrikud, tassid jne), et koolitusi läbi viima hakata.

Noorte piirkondlikute omaalgatuste konkursi “Nopi Üles” tegevuste elluviimist rahastatakse haridus- ja teadusministri kinnitatud ning Haridus- ja Noorteameti poolt elluviidava ESF kaasrahastatud programmis „Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine“ kirjeldatud tegevuste raames.